De reclame van - Albert Heijn (37)
10 september 20215 minutenVroeger, toen reclames nog tussen de programma’s uitgezonden en van elkaar onderscheiden werden door Loekie de Leeuw, tóen waren reclames nog te pruimen en zijn sommige zinnen onsterfelijk geworden in ons collectief geheugen of in mijn familie. Dit is deel 37 van een serie over reclameslogans die spreekwoordelijk zijn geworden.
De zin
Gewoon bij Albert Heijn.
De reclame
Albert Heijn heeft een plekje in mijn hart, gewoon, omdat ik er tien jaar heb gewerkt. Als bijbaan inderdaad. Ik had een vriendje dat slechts per trein (of per motor als hij mijn kant opkwam) te bereiken was en de kaartjes moest ik toch echt zelf bekostigen. Ik heb vakken gevuld, achter de kassa gezeten en in de bedrijfskantine gestaan. Toen het uitging met het motorvriendje vond ik een AlbertHeijn-vriendje, iets wat uiteindelijk ook niet voorbestemd was, maar dat wist ik toen nog niet.
De reclames van Albert Heijn volg ik dan ook met meer interesse dan andere merken, zo werkt dat nou eenmaal als je er een deel van je leven aan hebt gespendeerd. De bekendste slogan is ‘Albert Heijn let op de kleintjes’. Ik vond op het magische YouTube een filmpje uit 1936!
Ahá!
In 2004 kwam er een nieuwe reclamereeks bij Albert Heijn, allemaal met de supermarktmanager meneer van Dalen (gespeeld door Harry Piekema). Tien jaar lang is hij het gezicht van AH geweest. Dit is de eerste reclame met Harry Piekema als de supermarktmanager.
Geweldig! De speelsheid, het enthousiasme, de flauwe grappen, het ‘hier gebeurt het allemaal’-gevoel is echt Albert Heijn: zo ervoer ik de werksfeer ook. Een soort microkosmos. Inmiddels is er een nieuwe supermarktmanager en wel ene Ilse (Randy Fokke). Als ik was blijven hangen bij Appie, had ik dat geweest kunnen zijn... hoewel, ik ben niet zo klunzig als zij, maar wist na verloop van tijd ook alle prijzen van artikelen en PLU-codes van de groenten en fruit uit mijn hoofd. En ik kon voelen hoeveel gulden er in dubbeltjes in mijn hand lag. Als ik het natelde, klopte mijn weging precies.
Het spreekwoordelijke gehalte
Albert Heijn heeft vele slogans gehad. Die uit 1936 luidde: “Want. Wilt ge echt verstandig zijn, word dan klant bij Albert Heijn.” Die ‘goede keuze’ zit hem ook nog in andere slogans, namelijk ‘’s Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten” en “Het grote voordeel van Albert Heijn”. Later werd de service belangrijk: “Drie in de rij, kassa erbij” (dacht ik toch even dat die van de grote gele concurrent kwam!) en het Albert Heijn-gevoel: “Everybody Appie!”. Deze slogan vind ik nog altijd de beste: “Gewoon bij Albert Heijn”. Want die lijkt niet door een reclamebureau te zijn verzonnen, maar opgepikt. Hoe vaak heb je niet zo’n soort gesprekje gehoord?
“Jee, wat een lekkere appeltaart.”
“Ja, dat vond ik nou ook.”
“Zelf gemaakt?”
“Welnee, zelf gekocht, gewoon bij Albert Heijn.”
De nieuwste slogan, die met supermarktmanager Ilse is meegekomen luidt: “Dat is het lekkere van Albert Heijn.” Hij bekt niet zo lekker. Dat vindt Adriaan Oomen van AddFocus ook. De nieuwe slogan focust op álles, dus op niets, zegt hij. In de reclamewereld zijn er wel degelijk regels voor goede slogans en Oomen noemt er twee uit de reclamebijbel Hoe verzinnen ze het van Jaap Toorenaar: ‘gebruik ongebruikelijke woorden’ en ‘verzin desnoods nieuwe woorden’. Van Oomen mag het nikserige “Dat is het lekkere van Albert Heijn” de vuilnisbak in en worden vervangen door een knipoog naar het “Everybody Appie”: Appieness.
Kan, ja, kan. Klinkt iets te veel als appelmoes, maar goed, de beste slogans zijn wat mij betreft gewoon de zinnen die je in het wild tegenkomt (Jan Toorenaar zal het er vast niet mee eens zijn): ‘gewoon bij Albert Heijn’, ‘echt Hema’. Dat soort kreten.
Wat roep ik eigenlijk hier in huis? Niet veel, meestal zit ik zuchtend achter de computer te wachten tot de productpagina van Albert Heijn online laadt. Maar de “appieness” laat zich gelden als de bezorger voorrijdt: “Daar is AH.” of “Ahá, de boodschappen.” of “Aaaaa, daar is Haaa.” Nu we geen mondkapjes meer hoeven dragen, zullen er vast betere slogans te ontdekken zijn.