Tekst met inktpatronen

De reclame van - Bichoc (07)

12 februari 20212 - 3 minuten

Vroeger, toen reclames nog tussen de programma’s uitgezonden en van elkaar onderscheiden werden door Loekie de Leeuw, tóen waren reclames nog te pruimen en zijn sommige zinnen onsterfelijk geworden in ons collectief geheugen of in mijn familie. Dit is deel 7 van een serie over reclameslogans die spreekwoordelijk zijn geworden.

De zin
‘Zeg maar nee, dan krijg je er twee. Toevallig!’

De reclame
Bichoc? Nooit van gehoord? Dat kan kloppen, het merk is niet meer verkrijgbaar in Nederland. De koekjes met een plak chocolade erop heten nu ‘Zaanse huisjes’ of ‘Scholiertje’. Toch is de slogan van die reclame een tijd lang erg populair geweest.

In navolging van de Calvé-reclames probeerden ook andere merken nu schattige kinderen op de buis te brengen. In het geval van Bichoc niet helemaal geslaagd, want het ‘schattige’ kind was Bart de Graaff (1967 - 2002). Hij werd de enfant terrible van de nationale tv. Zijn carrière begon echter in deze commercial.

Saillant detail: in deze reclame is hij 21 jaar. Net niet meer schattig. Of nooit geweest, want Bart de Graaff was de oprichter van BNN, Bart News Network, en presenteerde jarenlang het kinderprogramma B.O.O.S. (Bart Omroep Organisatie Stichting). Beide kenmerkten zich door kwajongensstreken en waren provocerend en choquerend. Hij stierf in 2002 aan de gevolgen van zijn nierziekte.

Het spreekwoordelijke gehalte
Ik denk dat we de slogan ‘Zeg maar nee, dan krijg je er twee. Toevallig!’ tot 2002 regelmatig hebben gehoord, daarna verdween hij uit het vocabulaire van veel Nederlanders. Als je nu de zin roept, weten in ieder geval de trouwe B.O.O.S.-kijkers en BNN’ers precies waar je het over hebt. Het ‘Toevallig!’ is wel een eigen leven gaan leiden. Zo kun je dat als verontwaardigde of versterkende uitroep overal achter roepen. Gek, dat de trollen op internet dat nog niet ontdekt hebben. Ik vraag me af wat Bart van die roeptoeterij zou hebben gevonden, als roeptoeter avant la lettre.

In mijn familie is de zin een zachte dood gestorven, want het twee krijgen als je nee zegt, werkte in de praktijk toch minder goed dan op tv.

Toevallig.

Delen op FaceBook Delen op LinkedIn Delen op Twitter