De reclame van - Frico (51)
17 december 20212 - 3 minutenVroeger, toen reclames nog tussen de programma’s uitgezonden en van elkaar onderscheiden werden door Loekie de Leeuw, tóen waren reclames nog te pruimen en zijn sommige zinnen onsterfelijk geworden in ons collectief geheugen of in mijn familie. Dit is deel 51 van een serie over reclameslogans die spreekwoordelijk zijn geworden.
De zin
Niet vergeten, Frico eten.
De reclame
Ik heb me wezenloos gezocht naar de reclame die bij deze slogan hoort, maar zonder resultaat. Hij is er niet. Het enige wat ik kon vinden over Frico was een reclame over kaas die Tessa heette. Die is uit 1989 en was geen lang leven beschoren. Maar waarom? Ook dat heb ik niet kunnen vinden.
Het ‘Niet vergeten, Frico eten’ heb ik alleen gevonden op een website over een tentoonstelling in het Fries Landbouwmuseum (waarvan de pagina inmiddels ook alweer is verwijderd). Maar, ik heb me dus niet vergist in de slogan, die bestond echt. Het logo was zelfs een muis met een knoop in zijn staart!
Frico is bekender in Spanje of het Midden-Oosten dan in Nederland; het is een succesvol exportproduct, omringd met de typisch Nederlandse, of eigenlijk Friese, dingen: koeien in de wei, zon, molens en kaas.
Het spreekwoordelijke gehalte
Ikzelf heb altijd gedacht dat Frico een merk voor aardappelen was, maar misschien ben ik in de war met Aviko. Dat ik deze slogan ken, komt natuurlijk omdat het bij ons thuis werd geroepen. Door mijn ouders, inderdaad, want zoals hierboven al duidelijk werd, hebben wij kinderen er nooit een reclame over gezien.
De gesprekken gingen dan ongeveer zo:
Mijn moeder: ‘Ik moet niet vergeten...’
Mijn vader (of oma of ander familielid ouder dan de kinderen): ‘Frico eten!’
Het is grappig dat deze slogan is blijven hangen, want het is een gouden regel in de reclame om slogans positief te formuleren. Deze slogan zou nooit goedgekeurd zijn of zijn omgevormd tot ‘Frico, onthoud je zo!’ Maar ja, waar slaat dát nou weer op? En zou de muis dan een aangesprongen gloeilamp boven zijn hoofd hebben in plaats van een knoop in zijn staart? We zullen het nooit weten of Frico vergeten, want de slogan is spreekwoordelijk geworden. Een hele verdienste, zo zonder begeleidende bewegende beelden.
Wisten jullie trouwens dat kinderen het woordje ‘niet’ overslaan in een zin? Dus als je ‘Niet doen!’ roept, hoort een kind ‘Doen!’. Het is veel effectiever om ‘Stoppen!’ of ‘Afblijven!’ te roepen.
In sommige oren klinkt dit als een bevel en een bevel schijnt taboe te zijn in opvoedland, heb ik me laten vertellen. Dus dan formuleer je het zo: ‘Wil je daarmee stoppen?’ En helemaal pedagogisch verantwoord is het om het zo te zeggen: ‘Jij slaat je zusje. Dat mag niet. Slaan doet pijn. Aaien mag wel.’
Toch weer het woordje ‘niet’. Het is net onkruid...
In het geval van kaas kun je gerust ‘Niet vergeten’ gebruiken en erop vertrouwen dat iemand in je omgeving er dan wel ‘Frico eten’ achteraan roept.