De reclame van - Goudkuipje (40)
1 oktober 20212 - 3 minutenVroeger, toen reclames nog tussen de programma’s uitgezonden en van elkaar onderscheiden werden door Loekie de Leeuw, tóen waren reclames nog te pruimen en zijn sommige zinnen onsterfelijk geworden in ons collectief geheugen of in mijn familie. Dit is deel 40 van een serie over reclameslogans die spreekwoordelijk zijn geworden.
De zin
Ze smelten de kazen!
De reclame
Deze is uit 1989:
Van 8 september 1575 tot en met 10 september 1576 werd Woerden daadwerkelijk belegerd, niet door ‘vette Edammers’, maar door de Spanjaarden. De Woerdenaren zagen de bui al hangen en zorgden voor voldoende proviand om een langdurig beleg te doorstaan. Bijna voor het einde dreigde er hongersnood en stelden de Spanjaarden de Woerdenaren voor zich over te geven. De stadsbewoners weigerden, omdat ze vreesden voor eenzelfde debacle als in Oudewater, waar de bevolking werd uitgemoord en de stad geplunderd. In plaats van overgave baden ze tot God, die de gebeden verhoorde door dikke vissen via de rivier de stad in te sturen. De mensen hoefden ze alleen nog maar uit het water te scheppen. De Spanjaarden hieven het beleg kort erna op, ook omdat er elders muiterij was uitgebroken. Dit verhaal is de geschiedenis ingegaan als het “Wonder van Woerden”.
De kaasfabriek heeft zijn oorsprong in Woerden en is opgericht door Egbert Ruijs, vertelt de website van ERU me. In de jaren 1920 experimenteerde Ruijs al met het smelten van kazen en vanaf 1938 kon het product 'smeerkaas' in de fabriek gemaakt worden. Goudkuipje stamt uit de jaren 50 en zat toen in een aluminium kuipje, waardoor het langer houdbaar bleef. Op dit kuipje heeft het bedrijf patent. Tegenwoordig zit de smeerkaas in plastic bakjes.
Het spreekwoordelijke gehalte
Kan een kreet als deze wel spreekwoordelijk worden? De associaties zitten voor altijd vast aan de kaas, toch? Dat klopt. Maar je denkt meteen aan ‘ze smelten de kazen’ als de kazen op de Alkmaarse kaasmarkt met witte doeken tegen de hitte worden beschermd en je roept het direct als je op vakantie in Zwitserland aan de kaasfondue zit. Echt, dat doe je.
In een vervolg op deze reclame speelt André van Duin een kaasboer én een Duitse toerist. Het filmpje begint met ‘Ze-smelten-de-kazen presenteert’. Toen al sloeg de slogan aan en sindsdien weet iedereen dat je Goudkuipje bedoelt als ‘ze’ de kazen weer eens smelten.
De hardrockband “De Heideroosjes” maakten een parodie met een nummer ‘Ze smelten de paashaas’. Humor die behoorlijk... belegen is.