De reclame van - Groningen (47)
19 november 20212 - 3 minutenVroeger, toen reclames nog tussen de programma’s uitgezonden en van elkaar onderscheiden werden door Loekie de Leeuw, tóen waren reclames nog te pruimen en zijn sommige zinnen onsterfelijk geworden in ons collectief geheugen of in mijn familie. Dit is deel 47 van een serie over reclameslogans die spreekwoordelijk zijn geworden.
De zin
Er gaat niets boven Groningen.
De reclame
Niet alleen producten, maar ook politieke partijen, gemeenten en provincies wagen zich aan pakkende slogans. Iedereen heeft wel ‘Nu doorpakken’ (CDA) gezien op de posters bij de laatste verkiezingen. ‘Voor een eerlijk, zorgzaam en groen Nederland' (GroenLinks) tot en met ‘Nederland een stuk leuker met de feestpartij!!!’ (Feestpartij. Ja, inclusief die drie uitroeptekens). Elke partij roept wel wat.
Het motto van Schagen is ‘Schagen - marktstad’, Gelderland ‘levert je mooie streken’ en Drenthe ‘doet wat met je’. De geslaagdste van al deze pogingen tot spreekwoordelijkheden vind ik die van Groningen.
En aan zo’n reclame haal ik natuurlijk mijn sciencefictionhart op!
Het spreekwoordelijke gehalte
De slogan is dertig jaar oud en de provincie heeft bekers, mousepads en andere parafernalia met deze tekst in de VVV’s staan, zodat je niet om de slogan heen kan. De kreet is zo geslaagd, omdat hij de ligging van de provincie aangeeft, een bepaalde trots op de eigen omgeving tentoonspreidt, maar tegelijkertijd klinkt de slogan nuchter en bescheiden. Het is de inborst van de Groninger ten voeten uit. Bovendien slaat hij zowel op de provincie in zijn geheel als op de stad Groningen in het bijzonder. Groningen is een studentenstad en studentensteden hebben doorgaans iets ontspannends, iets relaxeds over zich. Het is geen straf om in Groningen te wonen.
Ik heb vier jaar gewoond in een gehucht genaamd Onnen (provincie Groningen). Daar waren meer koeien dan mensen en meer kerken dan gelovigen. Onnen heeft geen eigen slogan, voor zover ik weet, maar als die er zou moeten komen, moet het iets worden als ‘Na het werk de kerk’, of positiever, want we willen reclame maken: ‘Eigen signatuur in ons dorp’. Of iets als ‘Samen met een eigen identiteit’.
Het doet me direct denken aan de slogan van de Europese Unie: ‘Eenheid in verscheidenheid’. Dat vind ik een heel krachtige. Het blijkt het thema van mijn leven te zijn: ik kom steeds in situaties terecht waar deze slogan van toepassing is. Dat ontstond al in Groningen, toen mijn man mijn man werd. Ja, er gaat inderdaad niets boven...