Tekst met inktpatronen

De reclame van - Mediamarkt (44)

29 oktober 20212 - 3 minuten

Vroeger, toen reclames nog tussen de programma’s uitgezonden en van elkaar onderscheiden werden door Loekie de Leeuw, tóen waren reclames nog te pruimen en zijn sommige zinnen onsterfelijk geworden in ons collectief geheugen of in mijn familie. Dit is deel 44 van een serie over reclameslogans die spreekwoordelijk zijn geworden.

De zin
Ik ben toch niet gek?

De reclame
Er zijn veel meer slogans die spreekwoordelijk zijn geworden dan ik hier kan bespreken. Of wil bespreken. De reclames met een te hoog irritatiegehalte ben ik tot nu toe uit de weg gegaan. De kwestie is alleen, dat sommige van deze kreten helaas diep in het collectieve Nederlandse geheugen zitten.

De reclames met stand-upcomedian Arie Koomen zijn wat mij betreft nog een graadje erger, omdat hij seksistische opmerkingen neemt en die op een schreeuwvolume de ether in slingert. Blijkbaar is dat humor en blijkbaar bestaat daar een (media)markt voor, want ook ik ken mensen die dat grappig vinden. Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: met humor heeft dit niets maar dan ook niets te maken. Oké, gram gehaald en dóór.

Dat een bedrijf gaat voor een vervelende reclame, kan ik nog wel begrijpen: je valt op en mensen onthouden je merk makkelijker. Geloof je me niet? Proef op de som: 'Retteketet...' Voilá. Het punt is alleen dat deze keuze voor ‘vervelend’ en, in het geval van Mediamarkt, ‘smakeloos’ zijn weerslag heeft op het imago van heel het bedrijf. Of is het misschien toch andersom? Dat het ‘goedkope’ en ‘geen service’ nu eenmaal een (bepaald) publiek trekt dat op dit soort reclame-uitingen afkomt en dat dat de reden is hoe de winkel is opgezet? Als dat zo is, is het een knap staaltje marketing.
Mij trekt het niet, dat zeg ik er meteen bij. Ik loop met een enorme boog om de hele keten heen. En getuige het aantal klachten bij Radar of Kassa, komt dat niet alleen door het schreeuwerige karakter van de reclame.

Het spreekwoordelijke gehalte
Nog een reden om Mediamarkt naar het strafbankje te verwijzen is hun omgang met taal. Of, beter gezegd, hun gebrek aan respect bij de omgang met taal. Daar ben ik natuurlijk uiterst gevoelig voor, maar als je nu onderstaande voorbeelden bekijkt, dan moet je me toch wel een béétje gelijk geven. Ik bedoel, IK ben toch niet gek?

Op de website Taalvoutjes staan de ergste taalfouten van Mediamarkt verzameld. Een greep uit het aanbod:
* Goedkoper als op de vrijmarkt! (uit een folder)
* Geopende gegevensdragers (zoals bijvoorbeeld software, films en muziek) kunnen alleen ongeopend geretourneerd worden. (bord in de winkel)
* Start Wars (bord in de winkel)
* Product niet gevonden? Onze hostess besteld het hier voor u. (bord in de winkel)

Maar deze is toch wel het toppunt:
https://www.taalvoutjes.nl/25-mediamarkt-voutjes

Volgende week: naast ‘huiselijkheid’, ‘gezelligheid’ en ‘makkelijk’ hebben reclames nóg een heel Nederlands fenomeen. Wat dat is, vertel ik je dan. Nou ja, eigenlijk weet je het al, want deze reclame hoort er stiekem ook bij. Tot volgende week.

Delen op FaceBook Delen op LinkedIn Delen op Twitter