Tekst met inktpatronen

De reclame van - M&M's (46)

12 november 20212 - 3 minuten

Vroeger, toen reclames nog tussen de programma’s uitgezonden en van elkaar onderscheiden werden door Loekie de Leeuw, tóen waren reclames nog te pruimen en zijn sommige zinnen onsterfelijk geworden in ons collectief geheugen of in mijn familie. Dit is deel 46 van een serie over reclameslogans die spreekwoordelijk zijn geworden.

De zin
Smelt in je mond, niet in je hand.

De reclame
Wie van jullie liep vroeger ook met zijn vuist vol M&M’s door het huis om maar te bewijzen dat er deze slogan waar was? Ik wel...

In vergelijking met Smarties, de concurrent, smolten M&M’s inderdaad minder snel in je hand. Bovendien was het suikerlaagje knapperiger en de chocola lekkerder. Maar Smarties deden het weer beter in de yoghurt of op de taart: kleurenpracht gegarandeerd!

Deze reclame komt uit begin jaren negentig en speelde waarschijnlijk in op de film Cocktail met Tom Cruise. De M&M’s uit die tijd waren alleen verkrijgbaar in de kleuren bruin, rood, geel en groen. Pas later, in 1996, kwamen oranje en blauw erbij. In België zijn ook verpakkingen met alleen zwarte, gele en rode M&M’s verkrijgbaar geweest, tijdens het WK van 2018.

Het spreekwoordelijke gehalte
M&M’s waren het favoriete snoepje van mijn oma. Of misschien kocht ze speciaal voor mij een zakje M&M’s pinda als ik kwam logeren, dat weet ik niet. Dat de kleurstoffen niet in een kinderhand smolten, zal mijn oma een zeer aantrekkelijke eigenschap hebben gevonden. 

Als ik kwam logeren, mocht ik altijd laat opblijven en naar tv-programma’s als Ter land, ter zee en in de lucht kijken. Oma in de grote stoel, die ze 180 graden moest draaien naar de tv, ik er op een kleine stoel naast. ‘Uitgepeld’ en met mijn ‘peignoir’ aan, mocht ik dan lekker graaien in het bakje M&M’s. Het was ons ritueel. Een aantal familieleden zal dit relaas bekend voorkomen, ik sprak er ook over op haar uitvaart en liet een zakje M&M’s pinda op haar kist achter. (Voor de goede orde, die ging niet mee de grond in, ik kreeg het zakje discreet in mijn tas teruggemoffeld om later ‘op te peuzelen’ en herinneringen op te halen.)

Maakt dit de slogan spreekwoordelijk? Nee. En sindsdien is er ook geen chocoladefabrikant meer geweest die zo’n claim maakte. Geloof ik. Wie rent er dan ook rond met chocoladesnoepjes in zijn hand?

De M&M’s van nu smelten ook meer in je hand dan die uit 1992. Nu heb je de mascottes Red en Yellow die in allerlei situaties komen, maar dat spreekt mij weer minder aan. Etenswaren, geuren, rituelen zwengelen de herinnering aan en herinneringen maken een slogan spreekwoordelijk. M&M’s blijven voor mij voor altijd verbonden aan mijn oma, die niet van vieze kinderhanden hield, maar wel van krakende gele, groene, rode, oranje en bruine pinda’s.

Delen op FaceBook Delen op LinkedIn Delen op Twitter