Tekst met inktpatronen

De reclame van - Mona (32)

6 augustus 20215 minuten

Vroeger, toen reclames nog tussen de programma’s uitgezonden en van elkaar onderscheiden werden door Loekie de Leeuw, tóen waren reclames nog te pruimen en zijn sommige zinnen onsterfelijk geworden in ons collectief geheugen of in mijn familie. Dit is deel 32 van een serie over reclameslogans die spreekwoordelijk zijn geworden.

De zin
De zuivelste verwenner.

De reclame
Nee, die slogan roept geen taalkundige associaties op, eerder muzikale. In de jaren 80 was er één reclame van Mona die me is bijgebleven, waarin aardbeien in een meer van yoghurt zwemmen en dan duikt er ineens een banaan op.
 

De muziek komt uit Peer Gynt suite nr. 1, gecomponeerd door Edvard Grieg (1843 - 1907). Een goede keuze voor een reclame die de idylle van vers fruit en verse zuivel wil benadrukken. Griegs Peer Gynt is van eenzelfde idyllisch gehalte, maar op een totaal ander vlak. Grieg was een Noor en Noorwegen was in zijn tijd eerst onderdeel van Denemarken en daarna van Zweden. In die tijd zochten de Noren naar hun eigen identiteit en naar onafhankelijkheid. Dat Grieg de schoonheid van Noorwegen in muziek vatte, is een uiting van die nationalistische gevoelens.

De titel Peer Gynt van het muziekstuk is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van de Noor Henrik Ibsen (1828 - 1906). Omdat Ibsen erg onder de indruk was van Griegs muziek vroeg hij hem om muziek te schrijven voor het toneelstuk. In 1876 ging dit in première. Deze muziek, Grieg en Noorwegen vormen ruim anderhalve eeuw later het decor van het boek Storm van Lucinda Riley.

Het spreekwoordelijke gehalte
Er is geen spreekwoordelijk gehalte in deze reclame. Dat ik hem toch hier opneem, is vanwege de muziek. Net zoals beelden kan muziek een heel verhaal vertellen zonder woorden. Bovendien is muziek in reclameboodschappen niet ongebruikelijk en zijn er tal van liedjes die je nog zonder problemen kunt meezingen als je het merk hoort.

Er is een verschil in muziek die speciaal voor reclame is geschreven en al bestaande nummers die onder een reclamespot zijn gezet. Van de laatste categorie is een top 40 samengesteld. Sterker nog, sommige liedjes zijn een hit geworden door een reclame. In de volgende blogs ga ik verder in op deze liedjes en muziek.

Delen op FaceBook Delen op LinkedIn Delen op Twitter