Tekst met inktpatronen

De reclame van - NCM Verzekeringen (09)

26 februari 20212 - 3 minuten

Vroeger, toen reclames nog tussen de programma’s uitgezonden en van elkaar onderscheiden werden door Loekie de Leeuw, tóen waren reclames nog te pruimen en zijn sommige zinnen onsterfelijk geworden in ons collectief geheugen of in mijn familie. Dit is deel 9 van een serie over reclameslogans die spreekwoordelijk zijn geworden.

De zin
‘Dan verkoop je toch gewoon de boot?’

De reclame
Nog eentje in de categorie ‘superirritante reclames’ is deze reclame van NCM Verzekeringen. In de jaren negentig was deze reclame vaak te horen en te zien, maar het merk is vergeten. Het bedrijf zelf is opgegaan in Atradius, waarvan ik nog nooit gehoord had voordat ik dit blogstukje schreef.

In de reclame zit een nerveuze man die zich afvraagt ‘of ze wel zullen betalen’. Die ‘ze’ zijn zakelijke klanten die de reputatie hebben te laat te betalen, en de NCM is natuurlijk de remedie. De vrouw stelt de man gerust en als het stel dan eindelijk gaat slapen, zegt de vrouw:
‘Nou, en als ze dan toch niet betalen, verkoop je toch gewoon de boot?’
De man schrikt op en roept: ‘Dat had je nou niet moeten zeggen!’

Ook bij deze reclame dacht ik eerst dat hij van een ander merk was, dus ik moest even zoeken voordat ik hem te pakken had. Zoeken op merk moet je dus niet doen, op slogan wel.

Het spreekwoordelijke gehalte
Het motto in onze familie is ‘Wat je niet hebt, kun je niet uitgeven’ en als je een boot hebt en geldzorgen, dan verkoop je die boot. Punt. Geen sentimentaliteiten over materiële dingen, graag. Dat idee. Deze reclame kon dus op flinke spot rekenen bij ons. Zeurde er iemand over geld, dan zei mijn moeder (of een ander familielid, dat weet ik niet meer zo precies) fijntjes: ‘Dan verkoop je toch gewoon de boot?’, waarop mijn vader (of ander familielid, maar ik herinner me dit een-tweetje tussen mijn ouders) dan prompt reageerde met: ‘Dat had je nou niet moeten zeggen!’

Of deze manier van spreken ook buiten ons gezin beklijfde, betwijfel ik. Deze reclame komt namelijk uit een tijd dat de reclames beduidend irritanter werden en de reclameblokken langer en niet alleen meer tussen de programma's door werden uitgezonden, maar ook tijdens de uitzendingen. Bij de publieke omroepen niet, bij de mondjesmaat opkomende commerciële omroepen wel. Grappig heeft een houdbaarheidsdatum en irritant helemaal. 

Uiteindelijk won het irritatiegehalte het dus van de slogan en zetten we demonstratief het geluid uit als het reclameblok langs kwam. Nog weer later spoelden we de reclames door als we de uitzending toevallig hadden opgenomen. En anno 2020 neem je een abonnement op Netflix. Probleem van de irritante reclames opgelost. Maar ja, de kans op tijdloze en spreekwoordelijke slogans verdwijnt zo natuurlijk ook.
‘Dat had je nou niet moeten zeggen.’
‘Wat?’
‘Dat je dat niet had moeten zeggen!’

Delen op FaceBook Delen op LinkedIn Delen op Twitter