Tekst met inktpatronen

De reclame van - vleeskeurmerk (23)

4 juni 20212 - 3 minuten

Vroeger, toen reclames nog tussen de programma’s uitgezonden en van elkaar onderscheiden werden door Loekie de Leeuw, tóen waren reclames nog te pruimen en zijn sommige zinnen onsterfelijk geworden in ons collectief geheugen of in mijn familie. Dit is deel 23 van een serie over reclameslogans die spreekwoordelijk zijn geworden.

De zin
Effe checken.

De reclame
Reclame voor producten zonder merk. De slogan ‘effe checken’ was net als het beschuit van vorige week ook voor een merkloze zaak. Weet je nog welke?

“Goed gecontroleerd rund- en kalfsvlees uit Nederland en de EU”. Het gaat hier om een kwaliteitskeurmerk voor vlees. Een keurmerk dat we tegenwoordig nog steeds hebben, maar waar geen reclame meer voor wordt gemaakt. Vlees in Nederland moet überhaupt aan vele regels voldoen, zowel op EU-niveau als op landelijk niveau. Je kunt er dus van op aan dat het vlees dat je eet, veilig is.

Tegenwoordig wemelt het van de keurmerken en logo’s op verpakkingen, dus zou je eigenlijk meer reclame verwachten dan minder. Meer keurmerken op producten maakt het niet eenvoudiger om te weten te komen of die daadwerkelijk iets voorstellen. Hierbij blijft het dus altijd een kwestie van ‘effe checken’.

Het spreekwoordelijke gehalte
Toen de reclame net uit was in Nederland, riep iedereen ineens ‘effe checken’ bij van alles en nog wat. Ik heb nooit zo meegekregen dat het om een keurmerk voor vlees ging. Te ingewikkeld procedureel, denk ik, omdat er nog een folder bij hoorde, waarin alles werd uitgelegd. Dat is natuurlijk hopeloos ouderwets, tegenwoordig check je alles effe online.

Als ik ‘effe checken’ googel, krijg ik hits voor een tekstredactrice, bovenstaande reclame, een Belgische vergelijkingssite, een blog van iemand die pleit voor checklists bij vliegtuigen, een youtube-kanaal met filmpjes van een koppel dat leuk probeert te zijn en een heleboel verwijzingen naar adviesblogs over wat je moet weten over persoonsgebonden budgetten, internetcriminelen die met phishingmails je geld proberen af te troggelen, vaccinaties tijdens je wereldreis en zo voorts.

De kreet ‘effe checken’ heeft het via het schattige meisje in de reclame wel degelijk gemaakt in de Nederlandse taal. Er heeft zich wel een verschuiving voorgedaan, want nu check je even een website voordat je met de NS op weg gaat of check je of de informatie die je online vindt wel klopt. Of zeg je het als je gewoon je e-mailberichten wil bekijken. Kortom, er zijn meer dan genoeg zaken in je leven waarop het ‘effe checken’ van toepassing is, zonder folders, dat is wel zo efficiënt.

Delen op FaceBook Delen op LinkedIn Delen op Twitter