De reclame van - WC-eend (13)
26 maart 20212 - 3 minutenVroeger, toen reclames nog tussen de programma’s uitgezonden en van elkaar onderscheiden werden door Loekie de Leeuw, tóen waren reclames nog te pruimen en zijn sommige zinnen onsterfelijk geworden in ons collectief geheugen of in mijn familie. Dit is deel 13 van een serie over reclameslogans die spreekwoordelijk zijn geworden.
De zin
‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend.’
De reclame
Ook in de jaren 80 werden er suffe reclames gemaakt, en ‘Wij van WC-eend’ is daar een goed voorbeeld van. Het Duitse accent was destijds een hit en je moest hem feilloos kunnen imiteren, anders hoorde je er niet bij, zo lees ik in de commentaren bij deze commercial. De slogan is op zijn minst opmerkelijk.
Er is zelfs een wikipediapagina aan gewijd: de zin werd bedacht door reclamebureau Kuiper & Schouten. De populariteit zat ‘m in het feit dat elk bedrijf natuurlijk zijn eigen producten aanprijst, maar WC-eend doet dat op een zeer doorzichtige en zelfspottende manier.
Het spreekwoordelijke gehalte
Ewoud Sanders, columnist over taal bij het NRC, noemt het fenomeen ‘wij van x adviseren x’ in verband met andere producten, maar ook met de politiek. Het is opmerkelijk hoe vaak een hoge pief in een bedrijf gewichtig zegt ‘wij van x vinden de oplossing van x het beste’. Ja, duh; het is echter een hardnekkig mechanisme, bovendien gespeend van elke zelfspot, wat de uitspraak direct potsierlijk en onuitstaanbaar maakt, aldus Sanders.
Op een abstracter niveau stelt de uitspraak de betrouwbaarheid van adviezen ter discussie, vooral als de adviseur in kwestie er belang bij heeft dat zijn advies wordt gekozen of uitgevoerd. Ook iets dergelijks is aan de hand met internetverkiezingen, die te gemakkelijk te beïnvloeden zijn en daarom onbetrouwbaar. Deze slogan won namelijk in 2007 met 46% van de stemmen de verkiezing ‘beste slogan aller tijden’, waarbij de uitslag door de website GeenStijl stevig is beïnvloed door mensen op te roepen vooral hun stem uit te brengen op deze slogan.
Het lijkt een open deur om zo verkiezingen te beïnvloeden, en nogal doorzichtig, maar wat dacht je van de Amerikaanse verkiezingen van een aantal jaar geleden? Of wat dacht je van de politieke partijen die in verkiezingstijd roepen ‘wij van x staan voor x’? Dus pas op voor partijen die zeggen: ‘Wij van x vinden x, daarom moeten buitenlanders/Islamieten/vluchtelingen/andersdenkenden het land uit.’
Van zelfspot naar drogreden. U bent gewaarschuwd.