Tekst met inktpatronen

De reclames van - Heineken (26)

25 juni 20215 minuten

Vroeger, toen reclames nog tussen de programma’s uitgezonden en van elkaar onderscheiden werden door Loekie de Leeuw, tóen waren reclames nog te pruimen en zijn sommige zinnen onsterfelijk geworden in ons collectief geheugen of in mijn familie. Dit is deel 26 van een serie over reclameslogans die spreekwoordelijk zijn geworden.

De zin
Heerlijk, helder, Heineken.

De reclame
Auto’s en bier, voor die twee zaken wordt de reclame op de man gericht en minder op de vrouw. De insteek van de reclames is ook anders, stoerder, harder, maar ook met meer humor. De reclames van Heineken zijn ook speciaal voor mannen, maar kunnen mij als vrouw ook boeien. De slogan ‘Heerlijk, helder, Heineken’ is de bekendste van dit biermerk. De oudste reclame die ik met die slogan heb kunnen vinden, komt uit 1968:

Heineken is een echt Hollands exportproduct. Soms duikt de rode ster op in je favoriete serie, soms komt hij voorbij in een film, maar altijd heb je een bepaalde trots als je hem ziet: dit product komt uit Nederland. Met meteen de gedachte erachteraan dat ik óók uit Nederland kom... Heel vreemd hoe dat werkt, want zo geïnteresseerd in bier ben ik heus niet, maar dat gevoel hebben die reclamemakers maar mooi voor elkaar.

Heineken gaat ook met zijn tijd mee. Niet alleen sponsorde het merk TeamNL bij de Olympische Spelen, ze hebben bij Heineken goed in de gaten dat de rollenpatronen tussen man en vrouw veranderen, waarvan deze spot met een vette knipoog toch wel de briljantste is:

Het spreekwoordelijke gehalte
In mijn familie wordt er weinig bier gedronken. De drie H’s van de slogan en de rode ster zeggen ons niet zo veel. Wat mij de laatste keer bij een reclame van Heineken opviel, was dat de e’s van Heineken een kwartslag naar boven gekanteld worden, wat de naam iets optimistisch en vrolijks geeft (een idee van Alfred Heineken himself, zo vertelt Wikipedia mij). Ook daar komt de trots weer om de hoek kijken: het is alsof het logo zijn borst vooruit steekt. Ik weet niet hoe het werkt, maar merk wel dat het werkt. Heineken staat qua marketing op het niveau van Coca Cola: één blik op het logo en je weet wat het is, hoe het smaakt, waar het voor staat. Kortom, het spreekwoordelijke is Heineken al lang voorbij; het merk is iconisch.

Heineken kan zich daarnaast nog bogen op een achtergrondverhaal, dat zich laat vertellen als een spannende thriller: de ontvoering van directeur Alfred Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer in 1983. De ontvoerders, Cor van Hout, Willem Holleeder, Frans Meijer en Jan Boellaard, eisten 35 miljoen gulden. De ontvoering was twee jaar lang voorbereid. Het losgeld werd betaald, maar de twee mannen kwamen niet vrij. Na een anonieme tip vond de politie Heineken en Doderer twee dagen na de ontvoering in een loods in Amsterdam. Levend.
De naam Willem Holleeder zou in de loop der jaren nog vaker vallen en in verband worden gebracht met tal van louche zaken en moorden; onze eigen Al Capone, maar dan zonder het romantische aura van de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw. De ontvoering maakte Holleeder in een klap beroemd en berucht.

Alfred Heineken stierf in 2002, was geïnteresseerd in wetenschap en techniek en riep daarvoor zes prijzen in het leven, de Heinekenprijzen. Vijf prijzen van 200.000 dollar zijn voor wetenschappers en een prijs van 100.000 euro voor de kunst, waarvan 50.000 euro bestemd is voor een boek. Ook iets om trots op te zijn.

Delen op FaceBook Delen op LinkedIn Delen op Twitter