Ronddwalen in Joseon en Seoel
7 februari 20235 minutenIn 2021 kwam ik voor het eerst in aanraking met Koreaanse series door Squid Game, waarin een stel mensen meedoet met een overlevingsspel, dat een letterlijke strijd op leven en dood blijkt te zijn. Daarmee stonden Zuid-Koreaanse series ineens op de wereldkaart.
Sindsdien is het aanbod Koreaanse series op Netflix flink uitgebreid. Op een avond klikte ik er een aan, omdat ik me verveelde met de westerse (Amerikaanse) series en op zoek was naar nieuwe inspiratie, een nieuwe cultuur, taal en invalshoek om verhalen te beleven en misschien later wel te vertellen. De eerste serie die mijn oog trok was The extraordinary attorney Woo, dat over een advocaat gaat met een autismespectrumstoornis (haar woorden), die moeilijke zaken weet op te lossen door haar bijzondere manier van denken en het combineren van uiteenlopende wetten. Ik was aangenaam verrast en klikte meteen door naar Rookie historian en Alchemy of Souls.
Nu ben ik een aantal series verder en kan ik met recht zeggen dat ik nog geen serie ben tegengekomen die me tegenviel. Zie de lijst hieronder van de series die ik heb gezien. Ik geef de Engelse titels en de Koreaanse in Latijnse letters erachter. Het Koreaans ben ik helaas nog niet machtig, maar ik doe dappere pogingen; zie daarvoor de blog Mechanisme van taalverwerving 2.
Kenmerken
De Koreaanse series die ik heb gezien, laten zich grofweg indelen in “historisch”, “drama in de moderne tijd”, “romantische komedie”, “detective” en “fantasy”. In sommige gevallen is het een combinatie van die categorieën. Alle series hebben een prettige mix van actie, intrige, romantiek en humor. De meeste series zijn na 16 of 20 afleveringen klaar. Het verhaal is dan verteld, de hoofdpersonages hebben iets geleerd of elkaar gevonden en er is geen noodzaak om er een tweede seizoen aan vast te plakken. Geen uitmelkscenario’s dus. Daarom ga ik vrij snel door het aanbod heen, maar dat vind ik niet erg: ik heb liever een goed verteld verhaal, dan een eindeloze herhaling van zetten.

Alle series zitten goed in elkaar wat betreft verhaallijnen en spanningsboog. Hoewel ze niet uitblinken in experimentele of vernieuwende vormen, vervelen de series niet. Een opvallende verhaaltechniek is dat er in een aflevering een gedeelte van een scène wordt getoond, die dan in de aflevering erna uitgebreider en vanuit een ander perspectief opnieuw wordt getoond. Dat was ik nog niet eerder tegengekomen in series en het werkt goed: het is zowel spanningverhogend (bingewaardig) als verdiepend.
Verder is er meestal een duidelijke hoofdpersoon die eenzaam is, iets wil bereiken of verwikkeld raakt in vreemde gebeurtenissen. Meestal ontmoet die hoofdpersoon de overige belangrijke figuren in de serie en ontwikkelt het verhaal zich binnen de 20 afleveringen naar een (bevredigend) einde. Soms hebben details uit de bijlijntjes met de bijfiguren een grote
invloed op de hoofdverhaallijn en dat maakt de series interessant. Alles hangt samen en stuwt het verhaal voort.
Voor de potentiële schrijver zijn de series een informatieve cursus plotten, personages opbouwen en verteltechniek.
Cultuur
Wat betreft setting en achtergronden leer ik veel van de oude en huidige Koreaanse cultuur. De Japanse invloed vind ik opvallend, die vooral tot uitdrukking komt in de buigingen en de hiërarchische structuur in de samenleving en binnen bedrijven of families.
In de historische series zien de kostuums er authentiek en gedetailleerd uit: de hoeden met kralen die de status van de drager aangeven, en de gekleurde kostuums (rood voor de koning, paars of groen voor een ambtenaar) helpen mij de verschillende personages uit elkaar te houden, want soms lijken de mannen met hun puntbaard en hoed iets te veel op elkaar in mijn westerse ogen.
Iets wat mij als westerse kijker ook heel erg opvalt, is het kuise (en in sommige gevallen erg zoetsappige) karakter van de series (vooral bij de liefdesscènes): de personages staan minimaal anderhalve meter van elkaar vandaan, staren elkaar smachtend in de ogen en pas halverwege de serie wordt er een omhelzing gedeeld en nóg later pas De Kus. Ergens is het lachwekkend - ik roep regelmatig tegen de hoofdpersonen: ga nou zoenen, chasj (jemig)! - maar omdat het binnen een culturele context past, heb ik me er nog niet aan gestoord. Zoiets zou in een Nederlandse serie in ieder geval flink op de lachspieren hebben gewerkt.
Acteerwerk
Voor zover ik het kan beoordelen, is het acteerwerk prima. De personages zijn goed gecast en hebben onderling een natuurlijke chemie. De dialogen zullen in Koreaanse oren waarschijnlijk heel gedragen en traag zijn; ik vind het prettig om af en toe een woord op te vangen dat ik later herken en begrijp. Zo pik ik weer iets van de taal op.
De acteurs komen voornamelijk uit Zuid-Korea en voldoen aan het Koreaanse schoonheidsideaal, vermoed ik, waarbij de kenmerken ‘lang’, ’slank’, ‘knap’, ‘ronde ogen’ en ‘eind twintig/begin dertig’ de boventoon voeren. Wat dat betreft wijkt dat niet veel af van de westerse kijk op schoonheid...

Ik heb al een lijstje favoriete acteurs: Kim Seok-Woo (beter bekend als Ro Woon), Lee Jae-wook en Lee Min-ho. En deze actrices kan ik aanbevelen: Park Eun-bin, Kim Ji-hyun (beter bekend als Lee El), Lee Young-ae en Kim Hee-sun. En Kim Young-ok wil ik speciaal noemen, omdat zij met haar gevorderde leeftijd nog indrukwekkend acteert en een prachtige dictie heeft. Ik verwijs jullie graag naar de serie The King: eternal monarch waarin zij de hofdame speelt. In een van de afleveringen draagt zij voor uit een dichtbundel van Kim So-wol. Prachtig!
Conclusie
Koreaanse series zijn de moeite waard om te ontdekken, vooral als je openstaat voor een andere cultuur en manier van vertellen. In volgende blogs bespreek ik een paar van mijn favoriete series.
Lijst
Squid Game - Ojing-eo Geim (horror)
The extraordinary attorney Woo - I-sang-han byeon-ho-sa U-yeong-u (rechtbankdrama)
Rookie Historian Goo Hae-Ryung - Shinibsagwan Goohaeryung (historisch, romantisch drama)
Alchemy of Souls - Hwanhon (actiefantasy)
Do do sol sol la la sol (drama met piano)
My liberation notes - Naui haebang-ilji (drama)
A Korean odyssey - Hwayugi (lichtvoetige fantasy)
Stranger - Bimileui Sup (rechtbankdetective)
Inspector Koo - Gu Gyeong-i (detective)
The King: eternal monarch - Deo King: yeong-won-ui gunju (romantisch fantasydrama)
The King’s affection - Yeonmo (fictief-historisch, romantisch drama)
Mystic pop-up bar - Ssang-gabpocha (lichtvoetige fantasy)
Tomorrow - Naeil (fantasy)
Hello, me! - Annyeong? Naya! (feelgood)
Hometown, cha-cha-cha - Gaetmaeul Chachacha (romantische feelgood)